For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

For oss som elsker chihuahua

Chihuahua
 
PortaleIndeksLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!

Go down 
+11
Siv
Malin
Ingrid, beloved york
Helene
Anne-Berit
Monica Sannes Melå
Flor de Canela
Amazing Tails
Veronica&Johnny
Ann K
Wonderboy
15 posters
AvInnlegg
Wonderboy

Wonderboy


Female
Antall Innlegg : 2788
Age : 79
Lokalisering : Sverige
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 21.12.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 6:53 pm

På dag 53 ble Søta syk, hadde løs mage og spydde. Jeg oppdaget at hun hadde fått en infek-sjon med ecolibakterier.* Jeg fikk tak i antibiotica og startet behandling med en gang.
Etter 3 dager (dag 56) var symptomene borte og hun løp ut og inn og spiste maten sin sammen med de andre. Jeg tempet henne på morgenen med tanke på infeksjonen, og tempen var normal 37.7. Da jeg løftet på henne opp på ettermiddagen kjentes hun ’kald’, og jeg tempet en gang til. Fortsatt 37.7.
Jeg hadde dundrende hodepine og var sengeliggende, så jeg beholdt henne i sengen etter å ha tempet henne. Hun krøp under dynen, og sparket meg på låret. Noen minutter senere sparket hun igjen, og da jeg løftet på dynen så jeg at hun hadde veer!
(Dette var dagen med tordenvær og strømbrudd, regnet fosset ned og det var mørkt som i en sekk. Hustelefonen virket ikke på grunn av koplingsfeil på linjen, norskmobilen var tom for penger og den svenske mobilen tom for strøm.)
En stund senere så jeg en blåse, og første valp var på vei.
Alt gikk bra til hannen hadde hodet ute, da fikk Søta panikk, sparket og skrek og forsøkte å bite valpen, og bet meg i fingrene og sluttet å presse helt når jeg tok i henne. Til slutt fikk jeg tullet et håndkle rundt hodet hennes og holdt henne fast mellom lårene, klemte henne på magen til jeg fikk provosert fram en ve og dro ut valpen.
Den hadde da hengt der så lenge, at det tok 10 min før den gapte noenlunde regelmessig, og etter enda fem-sju min begyndte den å puste gjennom nesen innimellom.
Jeg fikk ladet mobilen akkurat så mye, mellom to strømbrudd, at jeg fikk ringt veterinær og spurt på vesprøyte, og fikk til svar at jeg måtte ut å gå med tispa i sterdet, for den sprøyta ville koste meg 2000 kr.
Så gikk det ikke lenge før jeg så baklabbene på tispevalpen. Søta presset litt av og til, men stoppet fort opp igjen som om hun var redd det skulle gjøre vondt.
Jeg kunne selvsagt ikke dra noe særlig i labbene, en må i allefall ha et godt tak rundt hoftene først. Dessuten lå valpen med buken i været (ifølge de som vet, går det ikke å redde disse valpene). Dette pågikk i langt over en time, til slutt jaget jeg henne rundt på golvet (kunne ikke ut i stormen) til hun fikk en skikkelig ve slik at jeg fikk et bra tak i valpen og dro den ut.
Posen valpen lå i var da halv av bek og den bakre halvdelen av valpen var gul mens den forreste var helt grå uten antydning til rosafarge.
Jeg gnudde henne først en stund, men fikk ikke livstegn så jeg holdt henne under kaldtvanns-krana (ca 5 grader) et par ganger, og da fikk jeg sjokkstartet henne. Hun kom igang med pusten ganske fort (ca 15 min), men etter et par timer var hun fortsatt slapp. Heldigvis gikk det bra, men det frister ikke å være alene med valpingen igjen.
Søta var fryktelig sliten og måtte også fortsette med antibiotica noen dager så det tok noen dager før jeg kunne si at det skulle gå veien.
Nå er det som dere ser bare ’fryd og gammen’!!



*Ecoli infeksjoner er lette å kjenne igjen på sin karakteristiske lukt og spesielle sliming.
Mange tisper slimer under drektighet, et gelaktigt slim som er blankt og luktfritt.
Slimingen ved denne typen bakterier er tynnere, og ’slipper’ når en tar i det. ’Ferskt’ slim er luktfritt, men tispen begynner fort å lukte ’sur fisk’. Lukten er meget karakteristisk og hvis en har kjent den en gang, så glemmer en den aldri.
Til Toppen Go down
Ann K
Kennel Chichelle
Ann K


Female
Antall Innlegg : 10317
Age : 46
Lokalisering : Akershus
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 07.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 6:59 pm

Synd at du skulle ha det sånn..godt du klarer å holde hode kaldt i sånn situasjon. Takk for at du deler.

Flott at det går bra med søta & de to nydelige små wub
Til Toppen Go down
http://chichellekennel.webs.com/
Veronica&Johnny

Veronica&Johnny


Female
Antall Innlegg : 349
Age : 32
Lokalisering : Kløfta
Registration date : 29.10.2009

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 7:01 pm

Uff!! Dette skjønner jeg at du ikke kommer til å glemme! Shocked Så flott at alt er som det skal nå Very Happy
Til Toppen Go down
Amazing Tails
Heidi Schulz
Amazing Tails


Female
Antall Innlegg : 9263
Age : 39
Lokalisering : Skien
Neste utstilling! : 31/01/2009
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 7:04 pm

takk som deler Sonja... slike ting er så kjekt å lese om Smile

enda godt det gikk bra Very Happy og ikke minst så sitter du igjen med to valper som ser fine ut.. gleder meg til og se dem vokse og ønsker deg lykke til.

Til Toppen Go down
http://www.amazingtails.no
Flor de Canela
Kennel Flor de canela
Flor de Canela


Female
Antall Innlegg : 5255
Age : 61
Lokalisering : Nes på Romerike
Neste utstilling! : 25/04/2008
Registration date : 24.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 7:06 pm

Jeg kan bare si ennå en gang at når det første skulle skje så er jeg glad det var hos deg! Hos noen med liten eller ingen erfaring hadde det gått galt med både mor og barn. pale Huff!
Bra at du deler. Jeg hadde ikke engang tenkt tanken på at det er mulig å sjokkstarte en valp med kaldt vann!
Til Toppen Go down
http://www.flordecanela.net
Monica Sannes Melå
Kennel Life is Good
Monica Sannes Melå


Female
Antall Innlegg : 2416
Age : 45
Lokalisering : Kvæfjord
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 13.04.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 7:57 pm

Sier som de andre, kjempeflott at du deler!! Helt utrolig at du klarer å holde hodet kaldt når alt ser så ille ut. Lurer virkelig på hvordan jeg selv ville reagert....
Til Toppen Go down
http://www.kennellifeisgood.com
Anne-Berit

Anne-Berit


Female
Antall Innlegg : 1754
Age : 41
Lokalisering : Tromsø
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 8:14 pm

Takk for at du deler! Toyou
Dette viser jo nok en gang at valpefødsler ikke er til å spøke med! pale
Til Toppen Go down
Helene




Female
Antall Innlegg : 6471
Age : 40
Lokalisering : hjemme
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 09.06.2009

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 8:16 pm

Så herlig at du deler..takk for det..spennende og lærerikt å lese.. Veldig glad det gikk bra med dere alle Smile

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! 23972 throb
Til Toppen Go down
Ingrid, beloved york
Kennel Beloved York
Ingrid, beloved york


Female
Antall Innlegg : 4031
Age : 44
Lokalisering : Fenstad
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 8:54 pm

Takk for at du deler slik informasjon. Godt at alt står bra til med mor og valper nå.
Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! 050
Til Toppen Go down
http://www.b-doggie.com
Malin
Kennel Chorro De Luz
Malin


Female
Antall Innlegg : 5854
Age : 34
Lokalisering : Leirsund
Registration date : 27.01.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 9:12 pm

Tusen takk som deler!

godt det gikk bra!
Til Toppen Go down
http://www.chorrodeluz.webs.com/
Siv
Gokka!!
Siv


Female
Antall Innlegg : 1168
Age : 53
Lokalisering : Løten
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 03.03.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 9:18 pm

Jeg må bare si at jeg "tar av meg hatten" for deg Sonja! Veldig lærerikt at du deler,men ush... for en opplevelse pale Så utrolig bra at du klarte å redde både barn og mor kos
Til Toppen Go down
http://www.mini-morris.net
GuroH
Utstillingsfreak
GuroH


Female
Antall Innlegg : 4710
Age : 35
Lokalisering : Oslo
Neste utstilling! : 2011
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeTir Sep 28, 2010 10:09 pm

Fy f*** for en fødsel pale Jeg kommer aldri til å tørre å sette valper på en tispe.. Jada, det går ofte helt knirkefritt, men what if?! No



Kan jeg skrive ut denne historien og ha i permen min, Sonja? Veldig lærerikt!
Til Toppen Go down
http://www.chillipepper.nl
Wonderboy

Wonderboy


Female
Antall Innlegg : 2788
Age : 79
Lokalisering : Sverige
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 21.12.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeOns Sep 29, 2010 9:49 am

GuroH skrev:
Fy f*** for en fødsel pale Jeg kommer aldri til å tørre å sette valper på en tispe.. Jada, det går ofte helt knirkefritt, men what if?! No



Kan jeg skrive ut denne historien og ha i permen min, Sonja? Veldig lærerikt!
Ja selvfølgelig kan du det!

Til Toppen Go down
GuroH
Utstillingsfreak
GuroH


Female
Antall Innlegg : 4710
Age : 35
Lokalisering : Oslo
Neste utstilling! : 2011
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeOns Sep 29, 2010 11:26 am

Takktakk! suss
Til Toppen Go down
http://www.chillipepper.nl
Vanja Storheil

Vanja Storheil


Female
Antall Innlegg : 4561
Age : 35
Lokalisering : Asker
Neste utstilling! : 00/00/2010
Registration date : 26.05.2008

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeOns Sep 29, 2010 5:18 pm

Tusen takk som deler Sonja, du imponerer Smile

Skulle hatt en tråd om fødsels erfaringer osv, gjerne der det går galt og det ordner seg til slutt..


Godt å høre at det gikk bra med valper og Søta Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! 049
Til Toppen Go down
http://www.storheilchihuahuas.webs.com
Lene Lura

Lene Lura


Female
Antall Innlegg : 3302
Age : 38
Lokalisering : Stavanger
Neste utstilling! : 14/02/2009
Registration date : 30.05.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeOns Sep 29, 2010 9:34 pm

Flott du deler, og kjempe bra at alt gikk bra med barn og mor Very Happy
Til Toppen Go down
http://chihuahua-dachs.com/kennelenjoyyourself.html
Tonia
I speak BERGENSK
Tonia


Female
Antall Innlegg : 8818
Age : 38
Lokalisering : BYEN E' BERGEN
Neste utstilling! : 01/01/9999
Registration date : 08.01.2007

Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitimeOns Sep 29, 2010 11:35 pm

Takk for at du deler så detaljert Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/lassebastian
Sponsored content





Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Empty
PosteTema: Re: Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!   Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Denne fødselen kommer jeg ikke til å glemme så lett!
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
For oss som elsker chihuahua :: Fødsel opplevelse!-
Gå Til: