For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

For oss som elsker chihuahua

Chihuahua
 
PortaleIndeksLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Min første fødsel

Go down 
+9
Vanja Storheil
Mariannemor
Linn & Bono
Ann K
Line
Linea
idamor
Wonderboy
Maria88
13 posters
AvInnlegg
Maria88

Maria88


Female
Antall Innlegg : 273
Age : 36
Lokalisering : Stabekk
Neste utstilling! : Moss
Registration date : 18.05.2009

Min første fødsel Empty
PosteTema: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 12:50 pm

Ja, jeg kan jo godt dele min første fødsel som skjedde nå 13 februar.
Lørdag morgen fant jeg glitrende slim på hunde dynen, og jeg lurte på om dette var slim proppen, dette var dag 57, så jeg håpet egentlig ikke det. Etter forkost var vi ute og vandret en tur og det kom mere slim, (med fargen du får når du skyller et melkeglass, lit hvitaktig) Jeg ringte Martine og så hun MÅTTE overnatte!! I kveld skjer det!!
Vi hadde tatt rønken og viste det var 4 men kasje 5...
På dagen var Poppy veldig klengete, og skulle til og med være med meg inn på toalettet!Jeg tok tempen men den hadde svingt opp og ned i dager, og gjorde det samme den dagen oxo!(Ble fortale av Monica fra dyrdal at jeg bare skulle blåse i det!! :P)
Jeg og martine satt vel oppe til ca 1 om natta uten at det skjedde noe, så bestemte vi oss for å legge oss, stille alarmen med 1 times mellomrom
jeg våknet kl 2 og det var ikke noe å se... hun lå og vilte seg...
Så når martine skulle sjekke kl 3 var det en foster blære ute!!! Vi kviknet fort til!!
Vi så at poppy presset men at ingenting egenlig skjedde!!(tenkte med en gang det ble snitt!!) vi begynte og hjelpe henne med og dra litt med, og vi så det var bakben som kom først. Jeg ringte vetrinær som sa at det viktigste var og ikke bruke opp veene fordi valpen måtte ut!!! Hun fikk et sett ordentlige rier og vi dro med, og vips så sprakk fosterposen!! da viste vi at med neste rier måtte vi få ut denne valpen, men heldigvis var det lettere og få tak uten blæren rundt, da hadde vi ute ben og rumpe... så kom de neste riene og ut kom første!! En hvit korthårs tispe. Ute 04.30! og veide 136g!
Jeg hadde fått et tops av min vetrinær om å gi henne druesukker oppløst i vanlig jogurt, og det spiste hun som bare det!! Hun fikk litt tid til å slikke valpen og så løp jeg opp og ned trappene noen ganger med henne, og valpen hang seg på puppen etter drøye 20 min. Vi slynget henne og brukte en pippette for å få ut alt slim!
Så begynte veene igjen og med litt dra hjelp var neste gyldne langhårs tispe ute kl 05.15, hun kom med hode først og veide 144g. Der fikk vi ikke med morkaka med en gang!
Så gikk det lang tid... uff, trodde hun ikke hadde veer igjen, vi var ute og tisset med henne, hun hadde spist en mokake og en god del jogurt og så sliten ut, vi gikk i trapper og jeg ringte nervæst til vetrinær som så at om det ikke skjedde noe innen 1 1/2 time måtte vi komme til klinikken, etter 1 time og 20 min begynte riene igjen og nå var de sterkere en noen gang!!!! Så kl 7.00 var en bun gutt ute, han kom bak først og veide 159gr.
Så kom det masse svart olje lignene greier som viste deg og vere morkake nr 2, og det var kull sort, (måtte seff plage min stakkars gravide vetrinær med og ringe en gang til og spørre om denne fargen var farlig... men dat var den altså ikke... ) så etter enda 1 og en halv time kom sistemann, en blue fawn tispe men hodet først kl. 8.30 om morgnen, og hun veide 140gr. det kom ut en ekstra morkake men noen ekle klumper i som jeg tror egentlig skulle vere nr 5 men synes det var greit det ikke ble flere!!
Må rose poppy opp i skyene, hun trengte litt dra hjelp,men hun pep aldri, ikke et hyl, og ikke noe glefsing, hun tok dette som en ekte Lady!! Og er en strålene mamma til disse FEITE små!!
Må ox bare igjen takke Kennel Dyrdal for at jeg fikk kjøpe hærlige poppy, hun er mitt ALT, hun skuffer aldri!! Og takk for dra hjelp av martine, som har sett og oplevd fødseler før hos Misty medows!!
Min første fødsel Devokser
Til Toppen Go down
Wonderboy

Wonderboy


Female
Antall Innlegg : 2788
Age : 79
Lokalisering : Sverige
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 21.12.2008

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:11 pm

Så fint at det gikk bra, men jeg skjønner ikke helt hvorfor tispene ikke kan få hvile mellom valpene.
Det er da helt normalt at så store valper trenger tid på seg og at det går et par timer mellom valpene.
Det er hvis veene virker svake mens valpen er på vei ut at mine tisper må opp og røre på seg.
Til Toppen Go down
idamor
Petit Illusion
idamor


Female
Antall Innlegg : 4352
Age : 44
Lokalisering : Tromsø
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 27.01.2008

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:20 pm

Synes det er supert at folk begynner å dele fødselshistorier. Tror dette sitter langt inne for mange, særlig de færske, rett og slett fordi man utsetter seg for mulig kritikk ved eventuelle feilvurderinger.
Gratulerer med 4 små, og at fødselen gikk bra. Kos deg masse med dette Very Happy

Ellers tenker jeg som Sonja: viktig at tispa får hvile mellom valpene.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/petit-illusion
Wonderboy

Wonderboy


Female
Antall Innlegg : 2788
Age : 79
Lokalisering : Sverige
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 21.12.2008

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:29 pm

Alle gjør feilvurderinger iblandt, (ikke dermed sagt at det er gjordt noen feil her) og i og med at folk deler sine erfaringer, så kan alle lære noe, både av trådstarteres historier, og av andres kommentarer.
Til Toppen Go down
Linea

Linea


Female
Antall Innlegg : 154
Age : 31
Lokalisering : Svelvik
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 26.10.2010

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:31 pm

Gratulerer med din første fødsel! Utrolig nydelige alle sammen Min første fødsel 049 Har selv aldri vært med
på hundefødsel, men vi driver katteoppdrett så har vært med på kattefødsler. Ut ifra det du skriver virker det ganske likt som de fødslene vi har hatt. Jammen godt å ha gode råd og hjelp i nerheten Smile Vi er så heldige å ha en flott "mentor" i hun vi kjøpte våre avlsjenter fra Very Happy
Gøy at du deler din opplevelse! Og jeg har helt smeltet for hannhunden Min første fødsel 050
Til Toppen Go down
Line

Line


Female
Antall Innlegg : 1291
Age : 55
Lokalisering : Moss
Neste utstilling! : 04.06.2011
Registration date : 29.02.2008

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:35 pm

Kjempeflott å lese. Akkurat slike ting jeg ønsket å lese om før min tispe gikk i fødsel. Takk, Maria :-)
Til Toppen Go down
Ann K
Kennel Chichelle
Ann K


Female
Antall Innlegg : 10317
Age : 46
Lokalisering : Akershus
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 07.01.2007

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:43 pm

Wonderboy skrev:
Alle gjør feilvurderinger iblandt, (ikke dermed sagt at det er gjordt noen feil her) og i og med at folk deler sine erfaringer, så kan alle lære noe, både av trådstarteres historier, og av andres kommentarer.

Min første fødsel 2327

Veldig glad at du deler Maria, kjempefint å lære noe av opplevelser og kommentarer som Sonja sier.
Til Toppen Go down
http://chichellekennel.webs.com/
Linn & Bono
Turbo neger!!
Linn & Bono


Female
Antall Innlegg : 10838
Age : 36
Lokalisering : oslo
Neste utstilling! : 31/05/2008
Registration date : 10.04.2007

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 1:43 pm

takk for at du delte dette maria:)

Kan tenke meg at erfaringene fra MM som martine opplevde var gode å ha, og dere har endte opp med noen VAKRE små skatter!!!
Til Toppen Go down
http://123hjemmeside.no/pawsofariia
Maria88

Maria88


Female
Antall Innlegg : 273
Age : 36
Lokalisering : Stabekk
Neste utstilling! : Moss
Registration date : 18.05.2009

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 2:00 pm

ja, sett tilbake kunne hun nok fått vilt mere, men jeg fikk beskjed at trappe gåingen skulle styrke veer og det var det vetrinæeren var redd for at hun ikke ville ha nok av, så jeg gjorde det vel for å vere på den 100% sikre siden!!
Men jeg lærte mye av hele opplavelsen, merket jeg holt på å miste hodet litt midt oppi det hele!
Til Toppen Go down
Mariannemor

Mariannemor


Female
Antall Innlegg : 719
Age : 58
Lokalisering : Porsgrunn
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 22.07.2009

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 3:40 pm

Bra jobba! Min første fødsel 576307
Neimen ikke lett å holde hodet kaldt, nei...Min første fødsel 44010 Very Happy
Til Toppen Go down
Vanja Storheil

Vanja Storheil


Female
Antall Innlegg : 4561
Age : 35
Lokalisering : Asker
Neste utstilling! : 00/00/2010
Registration date : 26.05.2008

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 4:16 pm

Flott histore, takk som deler Smile
Til Toppen Go down
http://www.storheilchihuahuas.webs.com
Susanne N

Susanne N


Female
Antall Innlegg : 1043
Age : 40
Lokalisering : Rogaland
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 13.08.2009

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 6:23 pm

Kjempe kjekk lesning! Er skikkelig ekkelt når di er store og sitter fast, men det taklet du jo helt utmerket Smile Og når alt går bra, som det oftest gjør med litt is i magen, så er det vel ingenting i verden som er kjekkere Min første fødsel 338485 Også blir det bare enda kjekkere, tro det eller ei, når du får erfaring nok til å ha enda mer is i magen Min første fødsel 594 Bra jobba! Min første fødsel 924658
Til Toppen Go down
http://www.mamashousekennel.com
Wilma

Wilma


Female
Antall Innlegg : 630
Age : 29
Lokalisering : Bergen, Samnanger
Registration date : 09.01.2010

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 7:58 pm

Takk til deg Maria som også deler. Very Happy

Utrolig gøy, spennende og ikke mindst dramatisk å lese.

Koser meg med historiene, når jeg vet at alt går vel til slutt. Very Happy
Til Toppen Go down
Kristin L H

Kristin L H


Female
Antall Innlegg : 183
Age : 45
Lokalisering : Sortland, Nordland
Registration date : 15.01.2010

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeSøn Mar 06, 2011 10:47 pm

Takk for at du deler dette, veldig interessant å lese Smile
Gratulere så masse med de velskapte søte små Min første fødsel 049
Til Toppen Go down
Charlotte
Kennel PocoAngelo
Charlotte


Female
Antall Innlegg : 6251
Age : 44
Lokalisering : Tysvær
Neste utstilling! : 13/06/2009
Registration date : 08.01.2007

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeMan Mar 07, 2011 6:45 am

Fantastisk å lese om og kjenner meg så godt igjen!
Hadde selv følelsen av å bli dratt mellom to onder ved siste fødslene våre som var temmelig identiske av hverandre..
Noen mener man skal vente, vente, vente og gi tispen sin egen tid, men andre får helt hetta om man må vente mer enn en time og haster til vet (som ofte ikke er sene med å snitte opp)

Nei det skal ikke være lett - noe vil alltid føles feil for noen andre uansett - man har alle forskjellige opplevelser og erfaringer man dømmer fra. Jeg personlig tar helst råd fra oppdrettere som har holdt på en mannsalder og plukker her og der fra veterinærer jeg stooooler på.
Til Toppen Go down
http://www.poco-angelo.com
Susanne N

Susanne N


Female
Antall Innlegg : 1043
Age : 40
Lokalisering : Rogaland
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 13.08.2009

Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitimeMan Mar 07, 2011 11:11 pm

Håper forresten at du deler masse bilder fremover- gjerne av mamman også,
veldig kjekt å se barn og barnebarn av min godeste Lois ;)
Til Toppen Go down
http://www.mamashousekennel.com
Sponsored content





Min første fødsel Empty
PosteTema: Re: Min første fødsel   Min første fødsel Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Min første fødsel
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
For oss som elsker chihuahua :: Fødsel opplevelse!-
Gå Til: