For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org
For oss som elsker chihuahua
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

For oss som elsker chihuahua

Chihuahua
 
PortaleIndeksLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Taras fødsel natt til dag 55

Go down 
+6
Wilma
Mariannemor
tonje
toneulve
Line
lillezilje
10 posters
AvInnlegg
lillezilje
Bil Babe!
lillezilje


Female
Antall Innlegg : 2649
Age : 38
Lokalisering : Bergen
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 08.01.2007

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 6:08 pm

På dag 54 etter første paring fant jeg ut at det var på tide å flytte Tara og valpekassen inn på soverommet, tenkte det var greit å ha litt kontroll allerede nå, selv om det enda var noen dager før fødsel.

Samme natt våknet jeg av lyden av slikking, slo på lyset for å sjekke hva Tara dreiv på med, og oppdaget at noe hang ut av henne Shocked Skjønte jo rimelig kjapt at fødselen allerede var i gang, og kom meg ut av sengen for å hjelpe henne. Valpen som var kommet halvveis ut var iskald, og posen og vannet var svartgrønt, jeg skjønte med engang at den allerede var død, og sannsynligvis hadde vert det en stund siden den var så kald og stiv. Etter 2-3 rier var den ute.

Jeg ringte vetrinæren og fortalte at fødselen var i gang alt for tidlig, og at den første var død, og at fostervannet hadde vert grønt. Fikk beskjed om at valp nummer 2 måtte ut innen 30min siden det fremdeles kom grønt slim ut av Tara.

Vetrinæren som hadde vakt var selvfølgelig den som lå lengst unna meg, så jeg fant ut det var like greit å hive seg i bilen for å være på den sikkre siden. Heiv meg på telefonen til svigermor, for jeg hadde jo en på 2 år som lå å sov. Hun skulle komme med engang, men jeg hadde ikke tid til å vente på henne. Så jeg kjørte faktisk fra guttungen sovende hjemme aleine Embarassed (hun bor bare 5min unna, men alikevel). Etter 5 min kjøring fikk Tara igjen rier, og jeg stoppet opp i et busstopp, like etterpå kom det igjen noe ut, trodde først det var valp nummer 2, men var bare fostersekken fyllt med grønnsvart gusje som kom ut. Ringte igjen vetrinæren og fikk beskjed om å kjøre alt jeg kunne. Morkaken var sannsynligvis løsnet, og da hadde ikke valpen oksygen så veldig lenge.

Da jeg kom til vetrinæren hadde Tara fremdeles gode rier, men igjenting skjedde. Vetrinæren tok ultralyd for å sjekke om valpen var i live, og hvor den lå plassert. Den var fremdeles i live, men lå på tvers langt unna fødselskanalen, og morkaken var løsnet.

Vi hadde 2 muligheter. Enten la valpen bli født på naturlig vis, men da mest sannsynlig dø fordi det tok for lang tid. Eller skynde oss å ta keisersnitt for å prøve å redde den.
Jeg valgte det siste, selv om prognosen for at den ville overleve var dårlig i følge vetrinæren.

Kort tid etter kom den lille til verden. Han pustet ikke, men var alikevel full i liv og hjertet slo godt. De tok med seg valpen ut for å prøve å få den til å puste selv, menst jeg ble igjen hos Tara.

Lille valpen ble lagt i "kuvøse". Høy temperatur og luftfuktighet var viktig i og med at lungene til den lille sannsynligvis ikke var helt ferdig utviklet.

Valpen klarte etter en liten stund å puste selv, og etter noen timer i kuvøse tok vi han ut for å se hvordan han klarte seg i litt mer normal romtemperatur. Det så ut som om det gikk supert Smile Så nå manglet vi bare å få han til å spise, noe han absolutt ikke ville Sad
Fikk til slutt med meg en boks med morsmelkerstaning, og beskjed om å mate han hver tredje time, døgnet rundt til han klarte å spise selv.

Etter å ha fulgt Happy doo sitt fortidligfødte kull så jeg for meg et helvete i mange dager/uker fremmover.

Etter hvert fikk jeg ta mor og sønn med hjem, godt innpakket i bur med håndkler og pledd over, samt varmen på full guffe i bilen. Ble etterhvert så varmt i bilen at jeg måtte kle av meg for å ikke krepere. Så der satt jeg da, trøtt og jævlig etter en lang natt/morgen og formiddag, i bare bh`en i bilen. Kjørte den nye veien hjem, med nye fotobokser som jeg ikke helt viste hvor var, ikke var jeg helt klar over fartsgrensen heller. Embarassed Og joda.. det som måtte skje, skjedde. Fikk dog aldri noe bot i poste Cool henger vel på veggen på et kontor jeg nå Laughing

Da vi kom hjem hang jeg opp våte håndklær rundt om på badet, temperaturen hadde jeg allerede skrudd på fult før jeg gikk hjemmefra:) Så da var det bare å sette i gang med matingen hver tredje time Smile

Allerede etter 2 døgn merket jeg at valpens vekt hadde økt uten at jeg hadde matet han, så han lurte tydligvis til seg litt mat på egenhånd, og jeg lot det etterhvert gå litt flere timer mellom hver gang jeg veide og puttet i han litt ekstra Smile

Så dette gikk mye bedre enn forventet Smile Jeg er egentlig imponert over meg selv, og hvor rolig jeg egentlig klarte å holde meg.
Til Toppen Go down
http://www.loxychi.com
Line

Line


Female
Antall Innlegg : 1291
Age : 55
Lokalisering : Moss
Neste utstilling! : 04.06.2011
Registration date : 29.02.2008

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 6:47 pm

Takk for at du deler Very Happy
Til Toppen Go down
toneulve

toneulve


Female
Antall Innlegg : 419
Age : 34
Lokalisering : Bergen/Askøy
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 02.12.2010

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 6:53 pm

Spennende lesning Silje. Tror aldri jeg tørr sette valper på min, etter å ha lest helvettesfødselen og dette.
Flirte godt ang. fotoboks-delen! Haha.

Til Toppen Go down
tonje

tonje


Female
Antall Innlegg : 676
Age : 42
Lokalisering : Oslo
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 27.01.2008

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 9:53 pm

Spennende lesing!
Dette viser at det ikke er bare bare med avl.
Godt alt gikk bra tilslutt da Smile
Til Toppen Go down
http://www.whitecastellos.net
Mariannemor

Mariannemor


Female
Antall Innlegg : 719
Age : 58
Lokalisering : Porsgrunn
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 22.07.2009

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 10:16 pm

Takk for en spennende gjenfortelling!:-)
Til Toppen Go down
Wilma

Wilma


Female
Antall Innlegg : 630
Age : 29
Lokalisering : Bergen, Samnanger
Registration date : 09.01.2010

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 11:03 pm

Så spennende lesing og bra det gikk fint med sidste valpen, som er så skjønn den dag i dag. Taras fødsel natt til dag 55 049
Til Toppen Go down
Sharita

Sharita


Female
Antall Innlegg : 104
Age : 47
Lokalisering : Nord Norge...
Neste utstilling! : 21.mai. 2011
Registration date : 05.03.2011

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeFre Mar 11, 2011 11:28 pm

Crying or Very sad Trist historie Crying or Very sad

Så superbra det går godt med den andre valpen... Det var veldig lærerikt å få høre om hvordan du beskrev tispen og hva som kom ut av henne, jeg har aldri før i år måtte ta keisersnitt, å jeg var knall nervøs, som du sier de pustet jo ikke , å "slå" liv i de små nurkene ser så fælt ut....

Var det livmorbetennelse som gjorde dette? fikk hun beholde livmoren eller tok vetrinæren ut livmoren?

Hvordan er det på chihuahuaèn etter keisersnitt,jeg tar tispen min ut av avl nå som hun har hatt et keisersnitt, det er synd, for skulle ønske jeg kunne ha et kull til på henne, hun har gitt så få valper..
Livet er ikke altid som man vil...

Men tar man flere keisersnitt på en slik rase som det er større sjanse at de må forløse valpene med keisersnitt?

Så på finn ei som skulle selge tispen sin, for hun hadde hatt 2 keisersnitt å var litt over 2 år, jeg ble så sjokka...

håper det går supert med den lille KEISEREN din Smile å at det retter seg med spisingen så du slipper å flaskeføde han hele tiden...
Det er litt værre med diìngen når de har forløst dem med keisersnitt en naturlig fødsel...

Taras fødsel natt til dag 55 91815
Til Toppen Go down
http://www.bikiras-basenji.com/
lillezilje
Bil Babe!
lillezilje


Female
Antall Innlegg : 2649
Age : 38
Lokalisering : Bergen
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 08.01.2007

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeLør Mar 12, 2011 12:57 am

Når morkaken løsner blir det vel sånn ca det samme som svangerskapsforgiftning hos mennesker. Er jo morkaken som sørger for at valpen får både næring og oksygen. Hvorfor morkaken svikter kan være mange ulike årsaker til. Er ikke noe galt med livmoren forde om Smile Så den er i god behold

Man trenger nødvendigvis ikke ta tispen ut av avl etter et keisersnitt, det komemr jo helt ann på grunnen til snitten. Tispen min hadde sterke rier, og bekkenet var stort nok til å få ut valpene den normale veien. Så det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å ha flere kull på henne.
Hadde derimot riene vært svake, og bekkenet rett og slett vert så smalt at det var umulig å få ut noe valp, så bør tispen tas ut av avl ja

Går supert med valpen .. som er litt over 4mnd nå Smile
Til Toppen Go down
http://www.loxychi.com
Vanja Storheil

Vanja Storheil


Female
Antall Innlegg : 4561
Age : 35
Lokalisering : Asker
Neste utstilling! : 00/00/2010
Registration date : 26.05.2008

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeLør Mar 12, 2011 4:20 am

Herlig, Silje!! Very Happy
Du var utrolig flink og jeg er glad alt gikk vell med valpen og Tara jenta di Taras fødsel natt til dag 55 049
Til Toppen Go down
http://www.storheilchihuahuas.webs.com
Linda_84

Linda_84


Female
Antall Innlegg : 874
Age : 39
Lokalisering : Indre Østfold
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 06.06.2008

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeLør Mar 12, 2011 7:42 am

Godt at alt gikk vel og at du fikk en frisk valp og mor Smile

Flink du var som klarte å holde hodet kaldt!!
Til Toppen Go down
http://www.senistar.no
Flor de Canela
Kennel Flor de canela
Flor de Canela


Female
Antall Innlegg : 5255
Age : 61
Lokalisering : Nes på Romerike
Neste utstilling! : 25/04/2008
Registration date : 24.01.2007

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeLør Mar 12, 2011 9:51 am

Når morkaken løsner har det domonieffekt sa veterinæren til meg engang jeg var med på et snitt hvor det var i ferd med å skje. Da er det kritisk for alle valpene og det går fort! pale
Godt å høre at en for tidlig fødsel ender bedre enn forventet! Smile
Til Toppen Go down
http://www.flordecanela.net
lillezilje
Bil Babe!
lillezilje


Female
Antall Innlegg : 2649
Age : 38
Lokalisering : Bergen
Neste utstilling! : 00/00/0000
Registration date : 08.01.2007

Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitimeLør Mar 12, 2011 11:15 am

Flor de Canela skrev:
Når morkaken løsner har det domonieffekt sa veterinæren til meg engang jeg var med på et snitt hvor det var i ferd med å skje. Da er det kritisk for alle valpene og det går fort! pale
Godt å høre at en for tidlig fødsel ender bedre enn forventet! Smile

Jepp.. det var derfor vetrinæren mente at valp nummer 2 hadde 30min på å komme seg ut i frisk luft. Den hadde vist nok surstoff i rundt 30min. Så er glad jeg hoppet i bilen med det samme istedenfor å bli hjemme å satse på at den kom seg ut den rette veien. Selv med gode rier var det ikke tid nok for naturlig fødsel.
Til Toppen Go down
http://www.loxychi.com
Sponsored content





Taras fødsel natt til dag 55 Empty
PosteTema: Re: Taras fødsel natt til dag 55   Taras fødsel natt til dag 55 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Taras fødsel natt til dag 55
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
For oss som elsker chihuahua :: Fødsel opplevelse!-
Gå Til: